سایت کاوه خان

ساخت وبلاگ

جمعه ۱۹ فوریه مهلت آتش‌بس در سوریه بدون چشم‌اندازی از صلح به پایان می‌رسد و در همان حال، هم‌زمان با این رویداد سیاسی، یک حادثه فرهنگی هم اتفاق می‌افتد: سرانجام بعد از کشاکش‌های بسیار، شهر اوزنابروک در آلمان جایزه صلح «اریش ماریا رمارک» را به علی احمد سعید اسبر (آدونیس)، مهم‌ترین شاعر سوریه و نامزد نوبل ادبی اهدا می‌کند.

 علی احمد سعید اسبر، معروف به آدونیس، شاعر سرشناس سوری

علی احمد سعید اسبر، معروف به آدونیس، شاعر سرشناس سوری

دبیرخانه جایزه صلح «اریش ماریا رمارک» در بیانیه‌ای اعلام کرده که این جایزه را به دلیل تلاش آدونیس برای جدایی دین از دولت و برابری جنسیتی زن و مرد در جهان اسلام به آدونیس تقدیم می‌کند.

قرار بود ۲۰ نوامبر  ۲۰۱۵ جایزه صلح به ارزش ۲۵ هزار یورو به آدونیس اهدا شود. اما عده‌ای از نویسندگان و روشنفکران از اهدای جایزه صلح شهر اوزانبروک به این شاعر سوری انتقاد کرده بودند.

نوید کرمانی، برنده جایزه صلح کتابفروشان آلمان که قرار بود نطق معرفی آدونیس را ایراد کند، از انجام این کار خودداری کرد. اشتفان وایدنر، مترجم اشعار آدونیس به آلمانی نیز از اهدای جایزه صلح به این شاعر سوری انتقاد کرده و گفته بود: «آدونیس همواره شایستگی دریافت یک جایزه ادبی را دارد. اما اهدای جایزه صلح به او تحریک‌آمیز و یک‌جانبه به نظر می‌رسد.»

صادق العزم، اندیشمند سرشناس سوری و نویسنده کتاب «نقد اندیشه دینی» در مقاله‌ای که در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه منتشر کرده بود، از اهدای جایزه صلح به آدونیس به عنوان توهین و دهن‌کجی به دستاوردهای فرهنگی در سوریه و تلاش نویسندگان و شاعران و شهروندان سوری برای رسیدن به آزادی و نادیده گرفتن رنج و محنت پناهجویان سوری یاد کرده بود.

اپوزیسیون سوریه، کنشگران مدنی در جهان عرب و همچنین شورای مرکزی مسلمین در آلمان، آدونیس را متهم کرده‌اند که فاصله‌اش با حکومت بشار اسد را حفظ نکرده است.

«آدونیس» به جای «علی»

پس از نزار قبانی و احمد درویش، آدونیس مهم‌ترین شاعر جهان عرب است. او که در واقع علی احمد سعید اسبر نام دارد اول ژانویه ۱۹۳۰ در روستای قصابین از توابع شهر جبله در شمال سوریه در خانواده‌ای کشاورز‌ زاده شد. در سال ۱۹۴۷ به جای «علی»، نام «آدونیس» را که از اساطیر قدیم سوریه و لبنان برگرفته بود، برای خودش برگزید.

او درباره تجربه تغییر نامش گفته است: «احساس می‌کردم که عمیقاً بی‌دین شده‌ام.»

در‌‌‌ همان سالی که نامش را از «علی» به «آدونیس» تغییر داد، اولین اشعارش را هم منتشر کرد و در سال ۱۹۵۴ نیز با لیسانس فلسفه از دانشگاه دمشق فارغ‌التحصیل شد. سپس در سال ۱۹۷۳ از دانشگاه سن‌ژوزف بیروت دکتری گرفت.

آدونیس از ۳۰ سال پیش تاکنون در پاریس زندگی می‌کند. «ترانه‌های مهیار دمشقی» (انتشارات گالیمار) و مجموعه «الکاتب» از آثار مهم اوست.

آدونیس طی دهه‌های گذشته، جوایز ادبی معتبری را از آن خود کرده و چندین سال است که از او به عنوان نامزد دریافت جایزه نوبل هم نام برده می‌شود. کتاب‌هایش نیز به زبان‌های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده و چند سال پیش نیز به ایران سفر کرد و از جمله در شیراز هم شعرخوانی کرده است.

سردرگمی‌های سیاسی

منتقدان اما بیش از آنکه به اشعار او نظر داشته باشند، از رویکردهای سیاسی آدونیس انتقاد می‌کنند. آن‌ها آدونیس را متهم می‌کنند که در نوجوانی از طرفداران آنطون سعاده، بنیانگذار حزب ملی سوریه (حزب السوری القومی الاجتماعی) با گرایش‌های ناسیونال سوسیالیستی و از طرفداران فاشیسم در اروپا بوده است. آدونیس شعری هم در مدح آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی سروده که به آن شعر هم اکنون بارها اشاره شده. منتقدان می‌گویند آدونیس علاوه بر این حتی مدتی به محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار وهابیت نیز گرایش داشته است.

آدونیس همواره این اتهامات را رد کرده و بارها به تأکید گفته است به خاطر جایزه صلح تن به بازخواست درباره زندگی‌اش نمی‌دهد.

او در پاسخ به منتقدانش گفته است: «گمان می‌کنم آن‌ها آنچه را که نوشته‌ام نمی‌خوانند و آنچه را که می‌گویم نمی‌شنوند.»

به گفته آدونیس جنگ سوریه یک جنگ نیابتی‌ست با مزدورانی در هر دو سو و هدف آن هم تسلط بر خاورمیانه است و ربطی به آزادیخواهی و سکولاریسم در جهان عرب ندارد.

او می‌گوید: «از من نخواهید در این جنگ از یک طرف پشتیبانی کنم. من از هر دو طرف بیزارم. انقلاب در جهان عرب فقط هنگامی به ثمر می‌رسد که دین از سیاست جدا باشد.»

آدونیس در جستاری با عنوان «در ستایش اتوپیا» می‌نویسد: «اگر حقیقت داشته باشد که انسان به اندازه کنش سیاسی‌اش برای دستیابی به آزادی انسان است، آنگاه باید اعتراف کنیم که چنین انسانی با چنین ملاکی در جهان عرب وجود ندارد.»

او در بخشی از جلد دوم مجموعه «الکتاب» می‌سراید:

«از سرنوشت حلب قدم‌هایم را بیرون می‌کشم
این است راه من و این است پایان کشورم
من خود را در زخم و در زبانم غرق می‌کنم
انگار قلبم فروافتاده زیر بار سنگین خانه‌ام.» (ترجمه مصطفی خلجی)

در همین زمینه:

اسلام، سکولاریسم، جنگ، مدرنیته و زنان از نگاه آدونیس

اهدای جایزه صلح به آدونیس به تعویق افتاد

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 172 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:26

درگیری‌ها در مناطق کردنشین ترکیه و شمال سوریه شدت گرفته است. ارتش ترکیه بار دیگر مناطق شمالی سوریه را که کردها در آن سکونت دارند به گلوله بست. در جنوب شرقی ترکیه نیز سه تن از نیروهای امنیتی ترکیه در درگیری با کردها کشته شدند.

Turkey-Daesh

خبرگزاری «دوغان خبر» ترکیه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه ۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن از حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه خبر دادند.

بنا به این گزارش‌ها ارتش ترکیه به‌مدت هفت ساعت مناطق مرزی شمال و شمال غرب حلب را گلوله‌باران کرد.

آنکارا نگران آن است که شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) در سوریه تا مرز ترکیه پیشروی کنند.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه را همدست حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند و بمب‌گذاری چهارشنبه در آنکارا را به آن‌ها نسبت می‌دهد.

غروب چهارشنبه ۱۷ فوریه / ۲۸  بهمن بر اثر انفجار مهیبی در پایتخت ترکیه ۲۸ نفر کشته و دست‌کم ۶۱ نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: داود اوغلو: عاملان بمب‌گذاری آنکارا کردهای سوریه بودند

پ‌ک‌ک و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه، بازوی سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد هرگونه دخالت کردها در انفجار آنکارا را تکذیب کردند و اتهام دولت ترکیه را بهانه‌جویی برای سرکوب خود دانستند.

بر اساس گزارش‌های دیگر، در جنوب شرقی ترکیه نیز درگیری‌های تازه‌ای بین نیروهای ارتش این کشور و و پیکارجویان پ‌ک‌ک رخ داده است که به‌گفته ارتش ترکیه دو سرباز و یک مأمور پلیس در آن کشته شدند.

این درگیری‌ها در جنوب شرقی شهر دیاربکر رخ داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از انفجار روز چهارشنبه گفته بود که این کشور به حملات خود علیه کردها ادامه خواهد داد.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 166 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 19:26

محمد عجمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی از وجود ۲۰ هزار کودک متولد از ازدواج‌های غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع خارجی در این استان خبر داد.

kudakan afghan

روزنامه قانون، در شماره روز جمعه ۳۰ بهمن‌ماه خود در گزارشی به‌نقل از مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی نوشته است که ۲۰ هزار کودک بدون کارت شناسایی در این استان زندگی می‌کنند که حاصل ازدواج غیرقانونی ۱۲ هزار زن خراسانی با اتباع خارجی هستند.

به‌گفته محمد عجمی، این آمار در کل کشور نشان می‌دهد ۳۲ هزار زن ایرانی به مردان افغان بله گفتند و منابع غیررسمی پرده از وجود نیم میلیون کودک بی‌هویتی برمی دارد که حاصل بیش از ۱۰۰ هزار پیوند غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی است.

روزنامه قانون نوشته است بر اساس آمار‌ها در خراسان رضوی بالغ بر ۳۲۰ هزار تبعه خارجی وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر دارای مدارک اقامتی و قانونی هستند و بقیه آن‌ها غیرمجاز محسوب می‌شوند.

بسیاری از این ازدواج‌ها موقت یا صیغه‌ای هستند و کودکان حاصل از آن‌ها نیز بر اساس قوانین بدون هویت می‌مانند.

همچنین ۹۵ درصد این اتباع خارجی که بیشتر آن‌ها افغان‌ها هستند در مشهد زندگی می‌کنند، سه درصد در مهمانشهر تربت جام به‌سر می‌برند و دو درصد نیز در سایر شهرستان‌های استان سکونت دارند.

محمد عجمی سه سال پیش شمار کودکان بدون هویت در استان خراسان رضوی را ۲۲ هزار نفر اعلام کرده بود.

دولت ایران از سال ۱۳۸۵ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانستانی را نمی‌پذیرد. به‌طوری که زنان ایرانی امکان ازدواج رسمی با مردان افغان را ندارند مگر این‌که تشریفات خاصی را دنبال کنند؛ از جمله زوج‌ها باید به اداره امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری مراجعه کنند و درخواست صدور پروانه زناشویی بدهند. همچنین باید گواهینامه‌ای از مرجع رسمی کشور متبوع مرد مبنی بر بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی صادر شود؛ مگر این‌که زن از آوردن چنین گواهینامه‏ای توسط مرد صرف‌نظر کند.

این نوع ازدواج‌ها اکثراً تنها به شکل شرعی انجام می‌شود و در نتیجه مورد حمایت قانون نیست و مراجع رسمی از جمله دادگاه‏ها در صورت بروز مشکل، وظیفه رفع آن را ندارند. مهریه، نفقه و … که به‌طور عمده با حمایت و حکم مراجع قضایی قابل دریافت است، در این نوع ازدواج‌ها قابل مطالبه نیست.

مجلس شورای اسلامی ایران نیز در مهرماه سال جاری به کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندانی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند رأی منفی داد.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 144 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:37

شاخه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در مصر تصاویری از اعدام دو مرد را منتشر کرده و گفته است این دو نفر به جرم «جاسوسی» برای ارتش مصر اعدام شدند.

Daesh

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، داعش شامگاه پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن، عکس‌هایی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است که گردن زدن دو مرد را در لباس غیرنظامی نشان می‌دهند.

بنا بر توضیحی که داعش درباره این عکس‌ها نوشته است مرد نخست به‌عنوان «جاسوس اداره اطلاعات ارتش» و مرد دوم «جاسوس ارتش» معرفی شده‌اند.

وب‌سایت آمریکایی «SITE intelegence group» که یک سازمان غیردولتی در مبارزه با تروریسم است و در زمینه فعالیت‌های سایبری گروه‌های تروریستی فعالیت می‌کند، صحت این تصاویر را تأیید کرده است.

از زمان سقوط دولت محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر در سال ۲۰۱۳، نیروهای ارتش و پلیس این کشور به‌طور منظم هدف حملات جهادگران اسلامی به‌ویژه در شمال صحرای سینا، محل استقرار شاخه مصری داعش، قرار گرفته‌اند‌ و به‌گفته منابع دولتی مصر در این مدت صدها تن از مأموران پلیس و سربازان ارتش کشته شده‌اند.

اسلامگرایان وابسته به داعش پیش از این نیز ویدئوهای بسیاری را که در آن‌ها اعدام با گلوله و سر بریدن «جاسوس‌ها»ی متهم به همکاری با ارتش مصر یا اسرائیل نشان داده می‌شدند، منتشر کرده بودند.

شاخه مصری داعش مسئولیت انفجار هواپیمای روسی در ۳۱ اکتبر سال گذشته میلادی را بر عهده گرفت. در جریان این رویداد ۲۲۴ سرنشین این هواپیمای مسافربری کشته شدند.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 185 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 16:36

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا همچنان از سیاست مشترک اتحادیه اروپا در برابر بحران پناهجویی دفاع می‌کند. او نسبت به اتخاذ سیاست مشترک اتحادیه اروپا در این‌باره خوش‌بین است.

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان

شولتس در گفت‌وگو با رادیو آلمان گفت راه درست، راه حل مشترک در قبال مسأله پناهندگی در اروپا است.

این سیاستمدار عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان افزود: «متأسفانه تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این اراده مشترک همراه نیستند.»

در برابر بحران پناهجویی در اتحادیه اروپا برخورد دو گانه‌ای وجود دارد. گروهی از کشورها همچون آلمان از اتخاذ سیاست مشترک و سهمیه‌بندی پناهجویان در اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کنند و گروهی دیگر، به‌ویژه کشورهای اروپای مرکزی سعی در پیشبرد سیاست ملی در مسأله پناهندگی را دارند و با سهمیه‌بندی پناهجویان مخالفند.

با این حال مارتین شولتس معتقد است که در این زمینه به آرامی تحولات مطمئنی در شرف انجام است.

رئیس پارلمان اروپا گفت: «حتی کسانی که تاکنون معترض بوده‌اند شروع به درک این مسأله کرده‌اند که اگر اروپا سیاست مشترکی برنگزیند اعتبار خود را از دست خواهد داد.»

از روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن نشست اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویی در بروکسل آغاز شده است.

پس از پایان نخستین روز مذاکرات، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که از سیاست مشترک اتحادیه اروپا در قبال پناهندگان حمایت می‌کند گفت‌وگوهای تاکنونی را مثبت ارزیابی کرد.

او پنج‌شنبه شب گفت ۱۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از برنامه مشترک با ترکیه برای اولویت بخشیدن به امنیت مرزهای بیرونی اروپا تأکید کرده‌اند. در آغاز ماه مارس نشست ویژه‌ای با ترکیه در این زمینه برگزار خواهد شد.

روز پنجشنبه لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک، چهار کشور اروپای مرکزی، معروف به گروه «وایسگراد» (یا ویشه‌گراد)، یک ماه به ترکیه فرصت دادند تا همان‌طور که با اتحادیه اروپا توافق شده است، تعداد پناهجویان را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: کشورهای اروپای مرکزی برای کاهش تعداد پناهجویان مدت تعیین کردند

http://www.radiozamaneh.com/261529

نشست اتحادیه اروپا صبح امروز جمعه ۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن از سر گرفته خواهد شد.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 155 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:16

در حالی که بر اساس توافق صورت گرفته قرار است امروز جمعه ۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن آتش‌بس در سوریه برقرار شود، فرانک ـ والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان طرف‌های درگیری در سوریه را فراخواند تا آتش‌بس توافق‌شده را به‌اجرا گذارند. با این حال چشم‌اندازی در این زمینه دیده نمی‌شود.

خروج غیرنظامیان از حلب پس از بمباران این منطقه

خروج غیرنظامیان از حلب پس از بمباران این منطقه

اشتاین‌مایر به خبرگزاری آلمان گفت: «باید در نهایت گام‌های مشخصی به سمت قطع مخاصمات برداشت.»

او افزود در مرحله نخست باید تدابیری برای حفاظت از مردم در بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌های پناهندگی اتخاذ کرد.

صبح روز دوشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن در چندین حمله هوایی به شمال سوریه، در شهرهای اعزاز و معمره‌النعمان دو بیمارستان وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز و یک مدرسه ویران شدند. در این حملات ۵۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: سازمان پزشکان بدون مرز: حمله به بیمارستان‌ها در سوریه عامدانه است

وزیران امور خارجه گروه تماس سوریه، از جمله وزیران خارجه آمریکا، روسیه، ایران، عربستان سعودی و ترکیه روز جمعه ۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن در کنفرانس امنیت مونیخ بر سر آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند. این آتش‌بس باید در عرض یک هفته پس از این تصمیم‌گیری به‌اجرا گذاشته شود و پس از آن کمک‌های انسانی هر چه سریع‌تر به مردم ساکن حدود ۱۵ شهر که اغلب توسط نیروهای دولتی سوریه محاصره شده‌اند، ارسال شود.

بیشتر بخوانید: توافق بر سر آتش‌بس در سوریه

با این حال تاکنون اجرای آتش‌بس در چشم‌انداز نبوده است.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز دوشنبه ۱۵ فوریه / ۲۶ بهمن در تلویزیون دولتی این کشور نسبت به برقراری آتش‌بس در این کشور ابراز تردید کرد.

موضوع آتش‌بس در سوریه امروز (جمعه) در نشست گروه کاری سوریه در ژنو با هدایت آمریکا و روسیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 150 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 13:13

همزمان با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، سه مقام بلندپایه سپاه پاسداران بار دیگر نسبت به «تلاش دشمن برای نفوذ در مجلس» هشدار دادند و از مردم خواستند که در انتخابات «مراقب باشند که عناصر نفوذی به مجلس راه نیابند.»

sepahpasdaran

فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بخشی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی را «عامل نفوذ» خواند و از مردم خواست به افرادی رای ندهند که در مقابل «فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی حرف دارند.»

محمد علی جعفری عصر پنجشنبه ۲۹ بهمن «شرکت در انتخابات» و «درست انتخاب کردن» را «راز ماندگاری انقلاب اسلامی» دانست و گفت: «نباید سرنوشت انقلاب اسلامی به دست کسانی بیافتد که مقابل فرمایشات رهبر جمهوری اسلامی حرف دارند.»

او با بیان این‌که «نگاه برخی از مسئولان برای پیشرفت به غرب است»، این افراد را «غیرانقلابی» خواند که می‌توانند «عامل نفوذ دشمن باشند». او افزود: «در طرح نفوذ دشمن لازم نیست که آمریکایی در داخل کشور مسند قدرت و کرسی را به دست بگیرد، همین‌که فرد ایرانی نگاه به غرب داشته باشد و صاحب کرسی باشد نفوذ انجام شده است.»

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار «انقلابی و اسلامی شدن همه ادارت و سازمان‌ها» شد و گفت: «در داخل کشور هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود که از جمله آن استقرار نظام اسلامی در سطح ادارات و ارگان‌های دولتی است.»

مجموعه مقالات و گزارش‌ها در رادیو زمانه در باره انتخابات ۱۳۹۴ 

در ادامه موضع‌گیری‌های فرماندهان سپاه، رسول سنایی‌راد معاون سیاسی نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، انتخابات را فرصت مغتنمی برای «نفوذ دشمن» دانست و گفت که «دشمنان از طریق نفوذ در صدد تحت سلطه در آوردن ملت ایران هستند و انتخابات را فرصت مغتنمی برای تحقق خواسته‌های نامشروع خود می‌دانند.»

او با بیان این‌که «دشمن به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر است»، از مردم خواست که در انتخابات «مجلسی در تراز انقلاب» انتخاب کنند. پیش از این علی سعیدی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران، تشکیل مجلس انقلابی را خواسته سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

سعیدی همچنین با پرده برداشتن از نقش سپاه پاسداران در رد صلاحیت برخی از نامزد‌ها که «ممکن است پرونده‌ای در قوه قضائیه نداشته باشند، اما سپاه پرونده‌ای در باره آنان داشته باشد»، وظیفه سپاه را «جریان‌شناسی سیاسی و معرفی معیارهای نامزد اصلح در تراز انقلاب اسلامی» دانسته بود.

رمضان شریف مسئول روابط‌عمومی و تبلیغات سپاه پاسداران هم که به گفته سعیدی، یکی از مراجع اصلی اعلام موضع سپاه پاسداران به شمار می‌آید در مراسمی از مردم خواست که «با هوشیاری در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و به‌گونه‌ای رای بدهند که شرمنده شهدا نشوند.»

همچنین نشریه خط حزب‌الله که از از سوی نهاد رهبری منتشر می‌شود، در بیست و یکمین شماره خود مطلبی با عنوان «مجلس انقلابی یا مجلس مرعوب» منتشر کرد که حاوی مجموعه‌ای از سخنان خامنه‌ای در باره «تلاش دشمنان برای نفوذ در ارکان نظام جمهوری اسلامی» است.

علی خامنه‌ای شهریور ۹۴ در جمع فرماندهان سپاه مخالفان جمهوری اسلامی را به «تلاش برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» متهم کرد و از معاونت اطلاعات سپاه پاسداران خواست که «این مسئله را رصد و با آن برخورد کند.»

او در ۲۸ بهمن ۹۴ هم یک‌بار دیگر مخالفان و منتقدان نظام جمهوری اسلامی را «دشمنانی» خواند که به «فکر ئوطئه علیه نظام» از «راه نفوذ» هستند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند همزمان با انتخابات مجلس خبرگان اسلامی برگزار می‌شود. شورای نگهبان بیش از نیمی از داوطلبان مجلس شورای اسلامی و هشتاد درصد داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را رد صلاحیت کرد.

در همین زمینه

سپاه در انتخابات۹۴ دنبال چیست؟

علی سعیدی دخالت سپاه را در رد صلاحیت‌ها تائید کرد

«خواست سپاه و رهبری مجلس انقلابی است»

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 165 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 8:11

پاپ فرانسیس از مواضع دونالد ترامپ علیه مهاجران مکزیکی به سختی انتقاد کرد و گفت کسی که به جای ساختن پل به دنبال دیوارکشی است، مسیحی نیست.

Pope_Francis_Malacanang_7

رهبر کاتولیک‌های جهان به شعارهای دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا علیه مهاجران مکزیکی واکنش نشان داد. دونالد ترامپ گفته است در صورتی که رئیس جمهور آمریکا شود، دیواری بین مکزیک و ایالات متحده می‌کشد و ۱۱ میلیون مهاجر مکزیکی غیرقانونی در این کشور را اخراج می‌کند. پاپ گفت: آدمی که فکرش تنها دیوار کشیدن است نه پل ساختن، مسیحی نیست.

پاپ در پرواز بازگشت از مکزیک به واتیکان، چیزی در این زمینه نگفت که آیا ترامپ برای کاتولیک‌ها می‌تواند یک گزینه انتخاباتی باشد یا نه. او فقط تصریح کرد که ترامپ با مواضعی که دارد، نمی‌تواند یک مسیحی محسوب شود.

نامزد جنجالی جمهوریخواهان آمریکا پیشتر از سفر پاپ به شهر مرزی سیوداد خوارز در مکزیک انتقاد کرده و گفته بود که این پاپ “فردی شدیدا سیاست‌زده و قطبی” است اما از خطرات موجود در مرز مکزیک و آمریکا هیچ اطلاعی ندارد.

پاپ در شهر مرزی یاد شده برای آوارگان و مهاجران آمریکای لاتین دعا کرد و آنها را خواهران و برادرانی خواند که در اثر فقر، خشونت، مواد مخدر و باندهای تبهکاری در به در شده‌اند. سیوداد خوارز به عنوان “خشونت‌بار ترین شهر جهان در خارج از  منطقه جنگ” شناخته می‌شود. این شهر کانون کارتل‌های قاچاق مواد مخدر است و به دلیل میزان بالای جرایم، ناامن‌ترین شهرهای مکزیک به شمار می‌رود.

پاپ در سومین روز سفر به مکزیک نیز به چیاپاس، کانون بومیان مکزیکی رفته و با آنها آواز خوانده و رقصیده بود. او در سخنانی خطاب به سرخپوستان مکزیکی از آنها به خاطر رفتارهای استعماری و سرکوب‌گری مسیحیان، طلب مغفرت کرد.

با این همه و به رغم رویکردهای مردمی، پاپ در موضع سقط جنین، نظرات همیشگی و محافظه‌کارانه کلیسا را تکرار کرد. از پاپ در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازگشت از مکزیک پرسیده شد که آیا مادر باردار می‌تواند در صورت ابتلا به ویروس سیکا، جنین خود را به عنوان یک ضرورت اخلاقی کورتاژ کند؟ او تکرار کرد که سقط جنین یک جنایت و یک شر مطلق است.

پاپ اما به صورتی نامنتظره عنوان کرد که استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری به خاطر ایپدمی ویروس سیکا مجاز است. کلیسای کاتولیک تا کنون، با هر گونه روش پیشگیری از بارداری مخالفت ورزیده است.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 159 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 8:11

سایت محلی کلاله خبر، روز جمعه ١۶ بهمن ١٣۹۴، با انتشار تصاویری از برگزاری مانور گردان‌های بیت‌المقدس برای مقابله با اعتراض‌های کارگری در یکی از شهرهای استان گلستان خبر داد. این سایت محلی در توضیح تصاویر منتشر شده نوشت: «این نیروها با کارگرانی که دست به اغتشاش (به‌صورت نمایشی) زده بودند، برخورد کردند.»

عکس از مانور سپاه بیت المقدس در شهر کلاله_7

مانور نیروهای بسیج و سپاه برای مقابله با اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در شرایطی برگزار می‌شود که در ماه‌های اخیر اعتراضات کارگری در ایران افزایش یافته است.

اما برگزارکنندگان این مانور در شهر کوچک کلاله که عمده کارخانه‌های کوچک و بزرگ آن در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند، چه انگیزه‌ای از این اقدام داشته‌اند؟ آیا برگزاری این مانور را می‌توان نمونه‌ و مثالی دانست که نیروهای سپاه و بسیج در آینده از آن برای سرکوب اعتراض‌های واقعی کارگران بهره جویند؟

چرا در شهر کوچک کلاله؟

کلاله با جمعیتی حدود ٢۸ هزار نفر، در شمال‌ غربی استان گلستان قرار دارد و اکثر جمعیت آن را روستاییان تشکیل می‌دهند. این شهر کوچک دارای یک شهرک صنعتی با عمری کم‌تر از ١٠ سال است که بیش‌تر واحدهای آن به بهره‌برداری نرسیده‌اند و چندین واحد صنعتی کوچک و بزرگ آن هم در سال‌های اخیر و بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها، تعطیل شده‌اند.

کارخانه‌های آجر‌پزی بیش‌ترین کارخانه‌های صنعتی در شهر کلاله‌اند که سال گذشته به دلیل رکود حاکم بر این کارخانه‌ها، بخش زیادی از کارگران آن‌ها تعدیل شدند.

پروژه‌‌های ساخت بزرگ‌ترین کارخانه فرآرورده‌های زیتون و نیز کارخانه تراکتورسازی که قرار بود به صورت مستقیم برای ۴٠٠ نفر در این شهرستان اشتغال‌زایی کنند، متوقف شده‌اند و روز به روز بر شمار و آمار بیکاران در این شهر اضافه می‌شود.

با نگاهی مختصر به وضعیت نیروی کار در این شهرستان، مساله برگزاری مانورهای سپاه برای مقابله با اعتراض‌های کارگری، بیش‌تر بعدی فرامنطقه‌ای به خود می‌گیرد، اما یکی از فعالان کارگری استان گلستان که چند ماهی در یکی از کارخانه‌های آجرپزی کلاله کار کرده است، باور دارد که با توجه به جمعیت رو به افزایش بیکاران در این شهرستان، پتانسیل اعتراض نیروی بیکار و کارگران در این منطقه بالاست.

این فعال کارگری ساکن بندر ترکمن که خواست نامش مطرح نشود، در این رابطه به رادیو زمانه می‌گوید: «در سال گذشته یعنی سال ١٣۹٣، گاز کارخانه‌های آجرپزی به دلیل این‌که توانایی پرداخت قبوض اداره گاز را نداشتند، قطع شد و صاحبان کارخانه هم کارگران را به خانه‌شان فرستادند. اما کارگران ساکت ننشستند و در چندین نوبت در مقابل فرمانداری شهر کلاله تجمع کردند.»

این فعال کارگری در ادامه می‌گوید: «کلاله به ظاهر کوچک است و روستایی زیاد دارد اما با دخالت‌های بنیاد مستضعفان و سیاست‌های ناکارآمد کشاورزی، کشاورزانی که نسل اندر نسل در زمین‌های کلاله کار می‌کردند، ناچار به کارگری شدند و دل‌شان به همین چند کارخانه صنعتی خوش بود که آن‌ها را هم بستند.»

اعتراض‌های پراکنده کارگران اخراج شده آجرپزی در کلاله (سال ۹٣)، اگر چه منجر به تجمع و اعتراض‌ آن‌ها در مقابل فرمانداری این شهر شد، اما در نهایت خشونتی در نگرفت و ماجرا به درگیری کارگران با نیروهای انتظامی و امنیتی نینجامید.

سپاه و اعتراض‌های کارگری

این اولین بار نیست که مانورهای نظامی برای مقابله با اعتراض‌های کارگری در ایران برگزار می‌شود. در اوج برگزاری تجمع‌های خیابانی در سال ١٣۸۸ که در شهرهای بزرگ به درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی منجر شد، بخشی از مانور پیامبر اعظم در شهر ساری به مقابله با اعتراض‌های فرضی کارگری اختصاص داشت.

مانور مقابله با اعتراضات کارگری_4

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مورد این مانور در آبان‌ماه ١٣۸۸ نوشت: «در این رزمایش که روز جمعه با حضور جمعی از شهروندان ساروی در مسیر کمربندی جنوبی این شهر به اجرا درآمده بود، بیش از ٢٠٠ کارگر در تجمعی غیرقانونی اقدام به انسداد جاده و روشن کردن آتش نمودند که ماموران نیروی انتظامی پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای رفع این مشکل، با آشوب‌طلبان برخورد کردند.»

اما مانور برگزارشده توسط گردان‌های بیت‌المقدس سپاه از جهاتی با مانورهایی که نیروی انتظامی برگزار می‌کند، متفاوت است.

به گفته علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستعضفین، گردان‌های بیت‌المقدس تا سال ١٣۹١ در بیش از ١۹ استان رزمایش انجام داده‌اند.

گردان بیت‌المقدس از سال ١٣۸۸ به بعد برای مقابله با اعتراض‌های خیابانی، توسعه یافته و تعداد آن در سال ١٣۹۴ به هزار و ۵٠٠ گردان افزایش پیدا کرده است.

به گفته فرماندهان سپاه، رزمایش‌های گردان بیت‌المقدس برای برنامه‌‏های طرح‌‏ریزی شده مقابله با اغتشاشات، دفاع از مراکز حساس و ایست و بازرسی است.

با توجه به افزایش رزمایش‌های گردان‌های بیت‌المقدس سپاه که دستور کار مشخصی را در این رزمایش‌ها تمرین می‌کنند، به نظر می‌رسد که برگزاری مانور نیروهای بسیج صرفا برای مقابله با تجمع‌های کارگری در کلاله نبوده است.

یکی از کارگران بازنشسته نساجی قائم‌شهر معتقد است که دخالت سپاه در این برهه زمانی برای مقابله با تجمع‌های کارگری تنها محدود به یک شهرستان نیست. او در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «از اوایل سال ١٣۸٠، کارگران نساجی مازندران تجمع و اعتصاب‌های زیادی برگزار کردند که در بسیاری از آن‌ها شرکت داشتم. در یکی از این تجمعات زمانی که نیروی انتظامی نتوانست با اعتراض کارگران مقابله کند و نمی‌خواست تجمع ما به خیابان اصلی شهر کشیده شود، از شهرهای اطراف نیروهای امنیتی را آوردند تا اوضاع را آرام کنند. لباس‌های‌شان متفاوت بود. خوب یادم نیست که از کجا این همه نیرو را در کارخانه پیاده کردند، اما این را مطمئنم که لباس‌های‌شان شبیه به نیروی انتظامی نبود.»

مانور نظامی برای مقابله با اعتراض‌های کارگری؟

با شروع تحریم‌های اقتصادی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از سال ١٣۸۴، بسیاری از صنایع در ایران تعطیل شدند. تا تیر ماه ١٣۹٣ و قبل از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، به طور مشخص بیش از ١۴ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در ایران تعطیل شدند و با بسته شدن این مراکز تولیدی، تعداد کارگرهای اخراجی و حقوق‌های معوقه نیز افزایش یافت.

اگر چه هنوز زود است که در مورد آثار برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و تاثیر آن بر وضعیت زندگی و معیشت نیروی کار، ارزیابی دقیق و مشخصی انجام شود، اما می‌توان گفت که برخورد با اعتراض‌های کارگری شدیدتر شده است.

روز ششم بهمن ١٣۹۴، ٢۸ نفر از کارگران مس خاتون‌آباد به دلیل شرکت در تجمعات صنفی در اعتراض به تعدیل و بیکار شدن‌شان، بازداشت شدند. این در حالی بود که چند روز قبل از بازداشت کارگران مس خاتون‌آباد، شش تن از کارگران معدن بافق با وجود آن‌که کارفرما شکایتش را پس گرفته بود، به دلیل شرکت در اعتصاب‌های سال ١٣۹٣، از طرف دادگاه شهرستان بافق دادگاهی شدند.

روز ١۷ بهمن نیر ٢٠٠ نفر از کارگران نساجی مازندران در اعتراض به عقب افتادن چند ماهه حقوق و تعطیلی واحدهای نساجی مازندران، در خیابان‌های ساری تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

تجمع کارگران البرز شرقی و اعتراض صنفی کارگران فارهای ٢٠ و ٢١ عسلویه در کنار ده‌ها تجمع اعتراضی دیگر پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی از اواخر دی‌ماه امسال، خبر از افزایش اعتراض‌های کارگری در ایران دارد.

یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در رابطه با تشدید سرکوب و مقابله حکومت با اعتراض‌های کارگری به رادیو زمانه می‌گوید: «مساله دیگر کارگر نیست. مساله نان است. ۹ ماه است که بیکار شده‌ام و کارد به استخوانم رسیده. مثل من در همین شهر کم نیستند. سطح مطالبات کارگری روز به روز پایین‌تر می‌آید. اگر چند سال پیش می‌گفتیم حقوق یک میلیون تومانی می‌خواهیم، الان باید کارگر گردنش را کج کند تا اخراج نشود. الان باید کارگر چند ماه کار کند تا یک ماه حقوق بگیرد و از گرسنگی نمیرد. این وضع اگر همین‌گونه ادامه پیدا کند، همانند اوایل دهه ۷٠ که در اسلام‌شهر شورش نان اتفاق افتاد، این بار این شورش در همه جا فراگیر می‌شود. آن زمان هم مردم اسلام‌شهر را به شدت سرکوب کردند. حاکمیت با برگزاری چنین مانورهایی خود را برای چنین روزی آماده می‌کند.»

با مداخله سپاه و برگزاری مانور مقابله با اعتراض‌های کارگری، به نظر می‌رسد که حاکمیت از روند رو به افزایش تجمعات کارگری نگران است و باز شدن دروازه‌های اقتصادی به روی سرمایه‌گذاران غربی پس از لغو تحریم‌های اقتصادی، این نگرانی را تشدید می‌کند، چرا که دولت به دنبال حفظ امنیت برای بالا بردن ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری در ایران است. اولین قربانیان افزایش ضریب امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، کارگران هستند.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 148 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 8:11

عمار ملکی

عمار ملکی

رابطه انتخابات با دموکراسی و استبداد چیست؟ اگرچه انتخابات بعنوان یکی از ارکان مهم دموکراسی محسوب می شود، اما در تئوری و عمل می توان شاهد «انتخابات بدون دموکراسی» و «دموکراسی بدون انتخابات» بود. وجود سیستم های متفاوت انتخاباتی و مدلهای مختلف دموکراسی، رابطه متقابل انتخابات و دموکراسی را چند وجهی و پیچیده می سازد.

در این درس گفتارهای کوتاه توسط دانشگاه مردم، شرایط و سیستمهای مختلف انتخابات، ویژگیها و مدلهای مختلف دموکراسی، و رابطه متقابل این دو به طور مختصر مورد بحث قرار می گیرد. عمار ملکی، با طرح بحث درباره کاربرد انتخابات در نظام های سیاسی غیر دموکراتیک، به بررسی نقش و جایگاه انتخابات در جمهوری اسلامی می پردازد.

بخش اول – دموکراسی چیست و چگونه می توان آن را اندازه گیری کرد؟

بخش دوم – شرایط انتخابات دموکراتیک و انواع نظامهای انتخاباتی کدامند؟

تاثیر نظامهای مختلف انتخاباتی بر دموکراسی چیست؟ بخش سوم:

بخش چهارم – حکومتهای استبدادی چه نیازی به انتخابات دارند؟

برای آشنایی با “دانشگاه مردم” و دیدن محموعه‌ای از ویدئوهای آموزشی آن به این صفحه در آکادمی زمانه رجوع کنید.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 203 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 22:38

۲۹ بهمن ۱۳۹۴

ارتش نیجریه از موفقیت تازه‌ای در نبرد با گروه تندرو اسلامگرای بوکو حرام خبر داد.

Nigeria2

به‌گفته ارتش نیجریه، نزدیک به ۲۰۰ گروگان گروه بوکو حرام در شمال شرق نیجریه آزاد شدند و شماری بسیاری از جنگجویان این گروه کشته شدند.

چند روز پیش نیز ارتش نیجریه موفق شده بود صدها گروگان دیگر را از دست گروه بوکو حرام نجات دهد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 145 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 22:38

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین در پرتو بحران پناهجویی در جهان در حال و هوای متفاوتی برگزار می‌شود. مسئولان این جشنواره به یاد آورده‌اند که در نخستین دوره برلیناله در سال ۱۹۵۱ نیز بسیاری از آلمانی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم در جهان آواره بوده‌اند.

berlinale02

مهم‌ترین موضوع این جشنواره سینمایی در سال ۲۰۱۶ «حق خوشبختی» برای همه انسان‌هاست. درباره این موضوع فیلم‌هایی در بخش‌های مختلف برلیناله به نمایش درمی‌آید از جمله فیلم «من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز، فیلمساز ایرانی و «آتش در ساحل»، ساخته جیانفرانکو روسی، فیلمساز ایتالیایی که در جزیره لامپدوزا فیلمبرداری شده است.

از فیلمسازان ایرانی چهار فیلم در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید: «من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز و «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی در بخش اصلی بر سر به دست آوردن نخل طلایی برلیناله با هم رقایت می‌کنند.

فیلم‌های «رؤیای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی و فیلم داستانی «والدراما» ساخته عباس امینی به تهیه‌کنندگی مجید برزگر نیز در بخش «نسل نو» شصت و ششمین دوره جشنواره برلین به نمایش درمی‌آیند.

«لانتوری»، ساخته‌ رضا درمیشیان نیز در بخش پانورامای برلیناله ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شد. این فیلم درباره پیامدهای «اسیدپاشی»‌ست و به خاطر برخی صحنه‌های دلخراشش مورد انتقاد برخی منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

مستند «رؤیای دم صبح» درباره زندگی چند دختر نوجوان در یکی از کانون‌های اصلاح و تربیت است. این فیلم در جشنواره سینما حقیقت، در سه بخش بهترین موسیقی، بهترین تصویربرداری و بهترین کارگردانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت کرد.

نمایه‌ای از گزارش‌ها و خبرهای برلیناله ۶۶ آز آغاز تا فرجام پیش روی شما قرار دارد:

  • برلیناله ۶۶: آز آغاز تا فرجام

برلیناله با تازه‌ترین ساخته برادران کوئن افتتاح می‌شود

berlina01-160x160برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین اعلام کردند که شصت و ششمین دوره این جشنواره با تازه‌ترین فیلم برادران کوئن افتتاح می‌شود. این فیلم «درود بر سزار!» نام دارد و موضوع آن درباره سینما در سال‌های شکوفایی‌اش در هالیوود است. دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین گفته است: « “درود بر سزار!” بهترین شروع برای برلیناله ۲۰۱۶ است.» «درود سزار!» یک فیلم کمدی است که ماجراهای آن در سال‌های دهه ۱۹۵۰ در هالیوود اتفاق می‌افتد.

نخستین فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره برلین معرفی شدند

جGenius-160x160شنواره برلین امروز، جمعه ۱۱ دسامبر اسامی پنج فیلم بخش مسابقه خود را اعلام کرد. در این پنج فیلم نام بازیگران معروفی چون نیکول کیدمن، اِما تامسون، کالین فرث و جود لاو دیده می‌شود. جف نیکولز، کارگردان و فیلمنامه‌نویس آمریکایی نیز فیلم علمی ـ تخیلی «نیمه‌شب ویژه» را نمایش خواهد داد. دُنی کوته، کارگردان کانادایی با فیلم «بوریس بدون بئاتریس» به برلین خواهد آمد. او تاکنون جوایز متعددی از جشنواره‌های لوکارنو، برلین، نامور بلژیک و مکزیک دریافت کرده است.

جشنواره فیلم برلین میزبان پناهجویان است

dieter-kosslick-160x160دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین اعلام کرد که برلیناله پناهجویان مقیم آلمان را برای پذیرایی از مهمانان و عرضه غذاهای مدیترانه به کار می‌گیرد و از گروهی از آنان دعوت می‌کند که در جشنواره فیلم برلین شرکت کنند. کوسلیک همچنین از صنایع نظامی آلمان به خاطر صدور اسلحه به مناطق جنگی انتقاد کرد.

چهار فیلم ایرانی در جشنواره فیلم برلین

manih01-160x160مسئولان جشنواره فیلم برلین اسامی ۹ فیلم دیگر را اعلام کردند که در بخش اصلی این جشنواره شرکت داده شده است. فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی، سینماگر ایرانی با ۱۴ فیلم دیگر از کشورهای بوسنی، دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و هلند بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره برلیناله رقابت می‌کند.

رفیع پیتز: تاریخ‌نگار بحران‌ها در جشنواره فیلم برلین

rafipi03-160x160«من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز، فیلسماز ایرانی برای اولین بار در جهان در جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید. این فیلم محصول مشترک آلمان، فرانسه و مکزیک است و همراه با فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته مانی حقیقی با فیلم‌هایی از کشورهای بوسنی، دانمارک، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و هلند بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره برلیناله رقابت می‌کند.

مریل استریپ رئیس هیأت داوران جشنواره برلین شد

meryl-streep-160x160دیتر کوسلیک، رئیس جشنواره فیلم برلین (برلیناله) سه‌شنبه ۲ فوریه اعضای هیأت داوران شصت‌وششمین دوره جشنواره فیلم برلین را معرفی کرد. مریل استریپ، بازیگر نامدار آمریکایی و برنده سه جایزه اسکار رئیس این دوره از جشنواره است. موگوشاتا شوموفسکا (کارگردان)، کلایو اوون (بازیگر فیلم)، لارس آیدینگر (بازیگر تئاتر و سینما)، آلبا رورواخر (بازیگر فیلم)، بریژیت لاکومب (عکاس) و نیک جیمز (منتقد فیلم) اعضای هیأت داوران جشنواره فیلم برلین را تشکیل می‌دهند.

جشنواره فیلم برلین با «درود بر سزار» آغاز به کار کرد

berlinale201601-160x160دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین در یک نشست خبری اعلام کرده بود که پناهجویان و آوارگی انسان‌ها از موضوعات مهم شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین با شعار «حق خوشبختی» برای همه انسان‌هاست. درباره این موضوع فیلم‌هایی در بخش‌های مختلف برلیناله به نمایش درمی‌آید از جمله فیلم «آتش در ساحل»، ساخته جیانفرانکو روسی، فیلمساز ایتالیایی که در جزیره لامپدوزا فیلمبرداری شده است.

دوراهی هادی: سنت یا تجدد؟

inhebbek-hedi01-160x160«ما عاشقت هستیم هادی» ساخته محمد بن عطیه، فیلمساز ۳۹ ساله تونسی شامگاه جمعه ۱۲ فوریه در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. موضوع این فیلم آشناست: یک مرد جوان تونسی می‌بایست با دختری که مادرش برای او در نظر گرفته‌ ازدواج کند. هدی اما تلاش می‌کند به این ازدواج تن ندهد. برخی منتقدان از این فیلم به عنوان تمثیلی از جدال سنت‌ها با مدرنیته و دشواری‌های تغییر در جوامع اسلامی یاد کرده‌اند و در همان حال عده‌ای دیگر که با تحولات کشورهای اسلامی در بهار عربی آشنا نیستند، این فیلم را به عنوان یک روایت شخصی سرگرم‌کننده از سرگردانی‌های یک جوان مسلمان تونسی ارزیابی کرده‌اند.

استقبال تماشاگران برلیناله از فیلم «۲۴ هفته» درباره سقط جنین

astridab01-160x160تنها نماینده سینمای آلمان در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین، یکشنبه ۱۴ فوریه به نمایش گذاشته شد. این فیلم با موضوع بحث‌برانگیز سقط جنین، «۲۴ هفته» نام دارد و ساخته آنه زوهرا براشد، کارگردان آلمانی‌ست. زنی ماه ششم بارداری را از سر می‌گذراند. پزشک به او اطلاع می‌دهد که جنین‌اش به سندروم داون مبتلاست و بهتر است که آن را سقط کند. یک بحران ژرف عاطفی در زندگی این زن که بازیگر صحنه‌های کاباره است اتفاق می‌افتد.

رفیع پیتز: فراموش نکنید که ایرانی هستم

rafipitts01-160x160نشست خبری فیلم «من نرو هستم» ساخته رفیع پیتز، فیلمساز ایرانی در شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین برگزار شد. مهم‌ترین موضوعات این نشست جنگ، تبعیض و ریشه‌کن شدن انسان از زادگاهش بود. رفیع پیتز درباره رویکردش به طنز گفت: فراموش نکنید که من ایرانی هستم. در «من نرو هستم» رفیع پیتز داستان زندگی یک مهاجر مکزیکی‌ را روایت می‌کند که برای ماندن در آمریکا و به دست آوردن گرین‌کارت به ارتش این کشور می‌پیوندد، اما بعد از جنگ او را از آمریکا اخراج می‌کنند.

از دشواری‌های «۱۷ ساله شدن» تا ناهنجاری‌های «لانتوری»

berlinalef02-160x160شعار شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین در پرتو بحران پناهجویی در اروپا «حق خوشبختی» برای همه انسان‌هاست. از «۱۷ ساله شدن» آخرین ساخته آندره تشنیه تا «لانتوری» فیلم بحث‌برانگیز رضا درمیشیان. آیا برلیناله توانسته است از عهده موضوع «حق خوشبختی» برآید؟ استقبال از فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم برلین چگونه بوده است؟ فهیمه فرسایی از محل جشنواره فیلم برلین پاسخ می‌دهد.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 22:38

محمد تنگستانی شاعر و روزنامه‌نگار است. سی‌وسه سال پیش متولد شد و در حال حاضر ساکن بلژیک است. برخی از منتقدین ادبیات ایران، او را شاعر شعرهای جنگ‌زده نامیده‌اند. در مجموعه‌ شعر‌های «من روی مینی به نام تو بود افتاد»، «فیلم کوتاه» و «امیر ‌زهرا» محمد تنگستانی به روایت‌های عاشقانه ضد جنگ در شعر‌هایش اهمیت داده است.

محمد تنگستانی: شاعر

محمد تنگستانی: شاعر

او خودش می‌گوید در این آثار به لحظات منحصر به فردی دست پیدا کرده و از شعر «جنگ‌زده موهات شدُم مادر» مثال می‌آورد که روای آن یک مین جنگ‌زده، انسان‌دوست و بیزار از جنگ است.

«گل‌ آفتاب‌گردان» از سروده‌های اخیر محمد تنگستانی یک شعر اجتماعی‌ست. اسماعیل خویی، شاعر نام‌آشنا درباره این شعر می‌گوید:

شعر تنگستانی نمونه دلنشین و ارجمندی از شعر جوان ایران است. در شعر جوان ایران هرچند که به اوزان عروضی اهمیت داده نمی‌شود اما خیال‌پردازی گسترش یافته، نگاه ژرف‌تر شده است و تک‌سوی‌نگری جای خود را به چند‌سوی‌نگری داده است. ایدئولوژی و جهان‌نگرانه اندیشیدن جای خود را به آزادانه اندیشیدن و یا رندانه اندیشیدن داده است. شعر در نسل من خواهان دموکراسی و در آرزوی دموکراسی بود، امروزه با توجه به این شعر باید گفت شعر امروز ایران در درون خودش دموکراتیزه شده است و این پیشرفت خوبی برای شعر است.

قاضی ربیحاوی نویسنده آثاری مانند «از این مکان» و «چهار فصل ایرانی» در مورد شعر «گل آفتاب‌گردان» می‌گوید:

این شعر نشان می‌دهد که نویسنده آن با ناامید‌های جامعه رشد کرده. متأسفانه نا‌امیدی بخش از ادبیات امروز ایران شده، هرچند که گره زدن موقعیت عاشقانه با این ناامیدی برای من، شخصاً لذت‌بخش بود.

شعر «گل‌آفتاب‌گردان» را همراه با نظرات اسماعیل خویی و قاضی ربیحاوی می‌شنوید:

گل آفتابگردان

یا تو بیدارم کن یا به مرغان دریایی اصفهان بگو
فرض را بر این بگذار
طبق معمول در حال دم کردن قهوه‌ام
فرض کن کل روز منتظرت نبوده‌ام
امروز برای بار دهم با ابراهیم گلستان گفت وگو نکرده‌ام
و اسماعیل خوئی دیگر کسالت ندارد
اصلاً فرض کن به جای تو، زن همسایه را
به کافه‌ای برده‌ام
فرض را بر این بگذار که دوستت ندارم
امروز اول آوریل است
بی‌خیال این فرضیات نه تو میرزاخانی هستی و نه من
ما آواره‌تر از خمپاره‌های مهاجر به خاورمیانه‌ایم
اصلاً تو فلسطین ، من هدیه‌ای عاشقانه
مهر شده به تاریخ یکم آوریل
ارسالی از اورشلیم
اصلاً فرض را بر این بگذار در هیچ شعری تو را به خورشید تشبیه نکرده‌ام، سینه‌ام را به گندم‌زاری
بر گونه‌ات ملخ‌های بی‌شماری لانه کرده‌اند برای روز مبادا
سرت را روی سینه‌ام بگذار
این سینه درد می‌کند برای تو
گندم‌هایم آذوقه زمستان آینده‌ی دولت اسلامی‌اند
اصلاً بیا در غروب یکی از همین روزها
من و تو
و تمام نطفه‌هایی که در زباله، کنار تخت در اجتماعی مدنی، زندگی می‌کنند
به بهانه انقراض یوزپلنگ ایرانی
همگی
دسته‌جمعی خودکشی کنیم.
نداری و فقر تنها مایملک ماست
می‌بخشم به بیچاره‌ای که چشمان سخاوتمندی داشت
گور پدر هرچه ساخته‌ایم
بیا برویم دهلی‌نو از عشق کهنه‌مان برای بچه‌ها نمد ببافیم و زندگی کنیم
بگذار خیالت را راحت کنم
من آدم ماندن با کسی
به جز تو نیستم
امسال
یا اصلاً بگذار خیالت را راحت کنم
من زنباره نیستم، شاعرم
درد و فراق بیماری مزمن عاشقانه‌های جهان سوم است
این را حتی مصباح یزدی هم می‌داند در چشمان تو پادگانی‌ست
که چند سرباز کم دارد
امروز اول آوریل است
باران رد تمام بوسه‌های شب گذشته را شسته است
اصلاً بگذار اعتراف کنم
اعتراف به تو اصلاً سخت نیست
تو گل آفتاب‌گردانی
روییده در کرانه باختری
امروز خورشید از سوریه طلوع کرده است
دختران لعنتی در عراق، لیبی و سودان گرمای کمتری دارند
سوریه شمال چشمان توست
بچرخ گل آفتابگردان
ما آواره‌تر از خمپاره‌های مهاجر به خاورمیانه‌ایم
هر خمپاره وعده‌ای از صلح است
ما وعده‌های بی‌شماری را طلب داریم
مثل مادربزرگم که بشکه‌ای نفت از انقلاب طلب داشت
معادلش یک متر زمین به نامش کردند
مهرش نبود، حقش بود
دنیایش شد
سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها به دنیای مادربزرگ سر می‌زنیم
دنیا‌های دیگری، همجوارش بودند
مثلا دنیای پدربزرگم
پدربزرگت
پدرت، دنیای عجیبی‌ست
جوانی چند دهه پیش در سوسنگرد خمپاره‌ای را با نان و پنیر صبحانه خورد
چند خیابان آن طرف‌تر در عراق منفجر شد
حتی مردم سوسنگرد هم می‌گویند دنیای عجیبی‌ست
همه پسر‌های متولد شده در عراق را هاشم‌اند
و من همچنان مشغول دم کردن قهوه‌ام
ما در خاورمیانه وعده‌های بی‌شماری را طلب داریم
نداری و فقر تنها مایملک ماست
ما فرزندان سرماخورده انقلاب
ما فرزندان نیروهای مسلح
ما فرزندان کارکنان و کارمندان ارادت دولتی
ما فرزندان معلمین حق‌التدریس وزارت آموزش و پروش
ما فرزندان بازنشسته از جنگ خاورمیانه
ما فرزندان خمپاره و خرماهای پنج‌شنبه‌ها
ما معترضین هشتاد و هشت
ما عاشقانه‌های جهان سوم بودیم

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 197 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 21:19

تصویر سیاه و سفیدی از یک پناهجو که نوزاد خود را از زیر سیم خاردار عبور می‌دهد، برنده جایزه «عکس مطبوعات جهانی» در سال ۲۰۱۵ شد.

یک پناهجو نوزاد خود را از زیر سیم خاردار عبور می‌دهد. «امید به زندگی بهتر» اثر وارن ریچاردسون، عکس استرالیایی برنده اصلی جایزه «عکس مطبوعات جهانی» در سال ۲۰۱۵

یک پناهجو نوزاد خود را از زیر سیم خاردار عبور می‌دهد. «امید به زندگی بهتر» اثر وارن ریچاردسون، عکس استرالیایی برنده اصلی جایزه «عکس مطبوعات جهانی» در سال ۲۰۱۵

سازمان‌دهندگان جایزه «عکس مطبوعات جهانی» روز پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن در آمستردام برندگان بخش‌های مختلف عکس‌های مطبوعاتی سال ۲۰۱۵ را معرفی کردند.

عکسی سیاه و سفیدی با عنوان «امید به زندگی بهتر»، اثر وارن ریچاردسون، عکس استرالیایی برنده اصلی جایزه «عکس مطبوعات جهانی» در سال ۲۰۱۵ شد.

ریچاردسون این عکس را در «روسکه» واقع در مرز مجارستان و صربستان گرفته است.

فرانسیس کوئن، مدیر بخش عکس خبرگزاری فرانسه که امسال رئیس هیأت داوران «عکس مطبوعات جهانی» بود گفت این اثر وارن ریچاردسون «بیان ساده قدرت»، به‌ویژه با «نماد قوی سیم‌های خاردار» است.

فرانسیس کوئن افزود هیأت داوران بر این نظر است که این تصویر «همه چیز را در خود دارد» تا نمای بصری قوی از «آن‌چه بر پناهجویان می‌رود» را نشان دهد.

وان والس، معاون مدیر بخش عکس شبکه الجزیره در آمریکا این عکس را به‌دلیل «قدرت فوق‌العاده‌اش» ستود.

وارن ریچاردسون به‌مدت پنج روز با پناهجویان در «روسکه» به‌سر برد و در شب ۲۸ اوت ۲۰۱۵، هنگامی که پناهجویان از سیم‌های خاردار عبور می‌کردند این عکس را گرفت.

ریچاردسون در باره این شب به سایت جایزه «عکس مطبوعات جهانی» گفت: «ما تمام شب را با پلیس موش و گربه بازی کردیم. ساعت سه صبح بود که من این عکس را گرفتم و چون پلیس در پی یافتن پناهجویان بود نمی‌توانستم از فلش استفاده کنم.»

او این عکس را با کمک نور ماه از این پدر و نوزادش گرفته است.

«عکس مطبوعات جهانی» یک سازمان مستقل از دولت‌ها و مردم‌نهاد است که در سال ۱۹۵۵ در هلند بنیان گذاشته شد. مهم‌ترین هدف سازمان «عکس مطبوعات جهانی» حمایت از عکاسان خبری حرفه‌ای در جهان است.

در سال‌های گذشته این سازمان به یک نهاد مرجع در عکاسی خبری تبدیل شده است.

«عکس مطبوعات جهانی» برای دستیابی به اهدافش هر سال جایزه معتبری در زمینه فتوژورنالیسم برگزار می‌کند. این جایزه گسترده‌ترین جایزه عکس خبری در جهان است.

آثار برگزیده در جایزه «عکس مطبوعات جهانی» در قالب نمایشگاه‌های سیار، در بیش از ۸۰ شهر در نقاط مختلف جهان به نمایش گذاشته می‌شوند. بیش از یک میلیون نفر از این نمایشگاه‌ها دیدن می‌کنند. همزمان، سالنامه‌ای هم از عکس‌های برگزیده انتشار می‌یابد.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 162 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 21:19

۲۹ بهمن ۱۳۹۴

شهرنوش پارسی‌پور

رمان «کمی بهار» در سال ۱۳۱۲ آغاز می‌شود؛ دو سال پیش از کشف حجاب. اردکان در این رمان صحنه‌ای‌ است که در آن و در قالب یک «ساگای خانوادگی» تاریخ ایران رقم می‌خورد.

KAMIB01خانم پارسی‌پور در این رمان می‌خواهد نشان بدهد که چگونه تحولات زن ایرانی در طول تاریخ، منجر به تحول مردان نیز می‌شود. «کمی بهار» همانطور که به‌تدریج نوشته می‌شود، در «رادیو زمانه» هم به شکل کتاب گویا در اختیار خوانندگان و شنوندگان قرار می‌گیرد.

شماره ۱۲۳ از این مجموعه را می‌توانید بشنوید. خلاصه این بخش چنین است:

آذرماه به مادرش مى‌گوید که کار بدى کرده، اما نمى‌تواند دقیقاً بگوید که چه کرده.‌‌ همان شب احساس مى‌کند که باردار است. وحشت‌زده از اینکه بچه متعلق به هرمز یکانى باشد تصمیم به کورتاژ مى‌گیرد. به دیدار دکتر میرزا مى‌رود و عاقبت به او مى‌گوید مورد تجاوز قرار گرفته و باید بچه را کورتاژ کند. دکتر رضایت به این کار مى‌دهد و آذرماه را کورتاژ مى‌کند. شب آذرماه دچار تب و لرز مى‌شود اما هرگز به ایرج اجازه نمى‌دهد که براى او دکتر بیاورد و…

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:16

در برهوت چه صدایی شنیده می‌شود؟ صدای الله. او که فقط یک کتاب دارد، ناگزیر متعصب است. برای دستیابی به آزادی ما به کتاب‌های زیادی نیاز داریم.

کمال داوود

کمال داوود، نویسنده‌ الجزایری (متولد ۱۹۷۰) به مدت هشت سال سردبیر روزنامه‌ «وهران» بود. «مرسو، بررسی مجدد» مهم‌ترین رمان اوست که برایش شهرت جهانی و جوایز متعدد (جایزه‌ی نخستین رمان گنگور، جایزه‌ی پنج قاره‌ فرانکوفونی و…) را به ارمغان آورد. در دسامبر ۲۰۱۴ یک امام سلفی در واکنش به سخنان داوود در مورد هویت عربی و اسلام در کانال دوم تلویزیون فرانسه فتوای قتل او را صادر کرد و از دولت الجزایر خواست این حکم را در ملأ عام به اجرا بگذارد.

کمال داوود، نویسنده‌ الجزایری (متولد ۱۹۷۰)

کمال داوود، نویسنده‌ الجزایری (متولد ۱۹۷۰)

روزنامه فرانکفور‌تر آلگماینه درباره اسلام‌گرایی در جهان عرب با کمال داوود گفت‌و‌گو کرده است. این نویسنده الجزایری احتمال می‌دهد که گسستن روزافزون پیوندهای بین غرب و جهان اسلام از نشانه‌های یک جنگ بزرگ است. داوود به نقش عربستان سعودی در تقویت اسلام‌گرایی نیز اشاره می‌کند.

ترجمه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

  • گفت‌و‌گو با کمال داوود

با موفقیت رمان «مرسو، بررسی مجدد» شما به یکی از نویسندگان لیبرال شاخص در جهان عرب بدل شدید…

دنیایی که من به آن تعلق دارم غرب را تهدید کرده است. طبیعی‌ست که در چنین شرایطی صدای اشخاصی مانند من بیشتر شنیده شود.

چندی پیش مقاله‌ای از شما در نیویورک تایمز منتشر شده بود درباره رابطه داعش با عربستان سعودی…

بله. با این عنوان: «عربستان سعودی و داعشی که ساخت». به نظر من «داعش» و «عربستان سعودی» به هم تعلق دارند. موتور اسلام رادیکال به روغن‌کاری نیاز دارد. رابطه غرب با عربستان سعودی هم ریاکارانه است. از یک سو می‌گویند باید با تروریسم مقابله کرد، از سوی دیگر از مقابله با منشأ آن می‌پرهیزند.

عربستان به نظر شما دقیقاً چه نقشی [در گسترش اسلام‌گرایی] ایفا می‌کند؟

داستان از این قرار است: هیچکس به عنوان اسلام‌گرا از شکم مادرش بیرون نمی‌آید. بعد از تولد است که آدمی اسلام‌گرا می‌شود، آن هم به این دلیل که کسانی هستند که این اندیشه را عرضه می‌کنند. عربستان سعودی اسلام‌گرایی را مثل یک کالا، اما به رایگان عرضه می‌کند. بررسی کنید، ببینید چقدر پول خرج می‌کنند برای پروپاگاند اسلامی. باورکردنی نیست. این بودجه‌ها صرف انتشار کتاب‌هایی می‌شود که به رایگان در بین مردم پخش می‌کنند و همچنین هزینه می‌شوند برای راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی که در همه کشورهای عربی برنامه پخش می‌کنند. در کشورهای عربی ۳۰ شبکه تلویزیونی فرانسه زبان و ۱۲۰۰ شبکه به زبان عربی وجود دارد. فکر می‌کنید این برنامه‌ها چه تأثیری روی مخاطبان می‌گذارند؟

برای همین است که شما اغلب از شکست در یک «جنگ فرهنگی» سخن می‌گویید؟

دقیقاً همینطور است. شما فکر می کنید چرا فاشیسم (و دولت اسلامی هم یکی از اشکال فاشیسم است) قبل از هر چیز به فرهنگ هجوم می‌برد؟ فکر می‌کنید چرا داعش میراث فرهنگی میان‌رودان را نابود کرد و دانشمندان و روشنفکران را گردن زد؟ دقیقاً به این دلیل که نمی‌خواهند چیزی جز یک بیابان برهوت باقی بماند. در بیابان برهوت چه صدایی شنیده می‌شود؟ صدای الله. می‌دانید، من زمانی خودم مسلمان مؤمنی بودم و حالا فکر می‌کنم که در آن سال‌ها کتاب‌ها مرا از فلاکت اسلام‌‌گرایی نجات دادند. مردی که چندین کتاب دارد، اهل مداراست. او که فقط یک کتاب دارد، ناگزیر متعصب است. برای دستیابی به آزادی ما به کتاب‌های زیادی نیاز داریم.

«هارون» در رمان شما: «مرسو، بررسی مجدد» به‌تدریج به مرسو، راوی رمان بیگانه آلبر کامو تبدیل می‌شود. هر دو احساس می‌کنند که در این جهان بیگانه‌اند.

گمان می‌کنم احساس بیگانگی در جهان عمومیت دارد. به همین دلیل هم رمان «بیگانه» آلبر کامو مخاطبان بی‌شماری در سراسر جهان پیدا کرد. کامو در این اثر موفق می‌شود برای یک حس دردناک عمومی بیان ادبی بیابد. در نظر من، هارون و مرسو به این دلیل در جهان ما احساس بیگانگی می‌کنند که دیگر نمی‌توانند به چیزی عشق بورزند. بیگانگی آن‌‌ها در اثر از بین رفتن لذت اتفاق افتاده است.

این تحلیل شما به طرز مضطرب‌کننده‌ای روزآمد است.

جهادگرایان هم در پی از بین بردن لذت‌های زندگی هستند. یک اسلام‌گرای انتحاری توانایی عشق ورزیدن را از دست داده است. نه به زنی عشق می‌ورزد و نه به مردی. زندگی در نظر او بی‌مقدار جلوه می‌کند. شباهت‌ها شگفت‌آور است. آیا عملیات تروریستی در شهر «سوسه» در تونس را به یاد می‌آورید؟ تصاویری که مخابره شد در یاد من مانده است. آن مرد تروریست، خورشید فروزان و دریا. «تروریست» با آرامش در ساحل دریا، قدم‌زنان، حتی می‌توان گفت لخ‌لخ‌کنان، رها از هر بندی به راه خود می‌رود و ناگهان شروع می‌کند به تیراندازی. درست مثل رمان بیگانه کامو. یک جنایتکار آرام و رها.

بعد از عملیات تروریستی باتاکلان در پاریس از فروپاشی جهان عرب سخن گفتید. نقش استعمار در این انحطاط چیست؟

بی‌تردید سهم زیادی در این فروپاشی داشته است. اگر در جایی که من به دنیا آمده‌ام متولد شده باشید، به زودی همه توهمات شما از بین می‌رود. در حالی که رشد می‌کنید و می‌بالید، متوجه می‌شوید که استعمار به وعده‌های خود عمل نکرده، آن‌ها که برای آزادی می‌جنگیدند بر جای استعمارگران نشسته‌اند و در همان حال چپ‌گرایان عرب هم در همه این سال‌ها نتوانستند راهکارهایی بیابند و تمهیداتی بیندیشند که نسل جوان به آینده امیدوار شود. اگر در چشم‌انداز شما امکان اشتغال و تحصیل درآمد وجود نداشته باشد، لاجرم زندگی‌تان به بطالت می‌گذرد. آنگاه ناگهان یک روز کسی با کتاب‌های رایگان سر می‌رسد و به شما وعده آینده‌ای بهتر می‌دهد و از بهشت سخن می گوید و از هر آن چیزی که تا آن روز از آن محروم بوده‌اید. شما چه می‌کنید؟

و با این حال با این بحث که عرب‌ها قربانی استعمار هستند مخالف‌اید.

من با هر آنچه که ما را در جهان عرب در موقعیت انفعال قرار دهد و به ما تفهیم کند که نمی‌توانیم کاری بر ضد داعش و تروریسم و رکود اقتصادی انجام دهیم مخالفم. ما باید بپذیریم که «داعش» بخشی از ماست. ما مسئولیم در برابر آنچه که اتفاق افتاده و این ما هستیم که می‌توانیم این وضع را تغییر دهیم.

شما را به خاطر این نگرش انتقادی به «نفرت از خود» متهم می‌کنند.

حرف ابلهانه‌ای‌ست. من به کشورم و مردم آن علاقه دارم. اگر جز این بود در الجزایر نمی‌ماندم. با این حال طرفدار صراحت و شفافیتم. باید چیزها را آنگونه که هستند دید. این گام اول است برای تغییر. می‌دانم که غرب رفتار عادلانه‌ای در جهان عرب نداشت. اما این دلیل نمی‌شود که ما به خاطر این بی‌عدالتی‌ها سه نسل را قربانی کنیم. ما حق داریم از زندگی متعارفی برخوردار باشیم.

شما گفته‌اید که ملاک قضاوت درباره یک جامعه نحوه رفتار مردان آن جامعه با زنان است.

بله. من به این موضوع اعتقاد دارم. از نحوه رفتار با زنان می‌توان به حد تخیل مردم، به میزان عشق ورزیدن و التذاذ در یک حوزه فرهنگی و همچنین به رابطه مردم با جسمیت و به میزان علاقه آنان به زندگی پی برد. جامعه‌ای که زن به عنوان منشأ زندگی را تحقیر می‌کند، جامعه‌ای‌ست بیمار. تا وقتی که در جوامع اسلامی مشکل زنان را حل نکرده‌ایم امکان پیشرفت هم وجود ندارد. این تنها چیزی‌ست در غرب که به آن رشک می‌برم: آزادی زنان.

هفته گذشته به قانون اساسی فرانسه متممی افزودند که به موجب آن دولت تحت شرایط خاصی می‌تواند از شهروندانی که دو ملیت دارند، ملیت فرانسوی را سلب کند. نظر شما چیست درباره این قانون تازه؟

مضحک است. هیچ مشکلی را حل نمی کند. او که قصد کشتار دارد، درگیر ملیت و گذرنامه‌اش نیست. او اصولاً ملیت ندارد. نکته اصلاً در همین جا نهفته است: رادیکالیسم با ملی‌گرایی سر ستیز دارد. ما هر دم بر طبل ملی‌گرایی می‌کوبیم غافل از آنکه برای آن‌ها اصولاً این موضوع مطرح نیست. تروریست‌های مسلمان اندیشه جهان‌وطن دارند. از این گذشته این فکر خطرناک است. زیرا مبنایش بر آن است که یک ملیت خالص و یکدست وجود دارد. در الجزایر هم بحث مشابهی درگرفته است: شهروندانی با دو ملیت اجازه ندارند بر پست‌های کلیدی گمارده شوند.

آیا گمان می‌کنید چنین اقداماتی از جبهه‌بندی‌های تازه نشان دارند؟

تصور می‌کنم وضعیت هر دم بغرنج تر می‌شود. مسیحیان را از خاورمیانه می‌رانند و در غرب هم به خاطر وحشت از ترور امکان زندگی از پناهجویان مسلمان را از آن‌ها دریغ می‌کنند. مثل این است که همه خود را برای یک جنگ آماده می‌‌کنند: یک جنگ بزرگ. همه پیوندهای بین غرب و جهان اسلام را دارند قطع می‌کنند. من از این تحولات وحشت دارم.

آیا ترورهای پاریس هم به همین دلیل اتفاق افتاد؟

قطعاً چنین است. بی دلیل نیست که فرانسه، سیبل عملیات تروریستی است. این کشور در بین کشورهای اروپایی بیشترین جمعیت مهاجران مسلمان را پذیرفته و به همبن دلیل مصداق این نکته است که جامعه چندفرهنگی [و همزیستی مسلمان و مسیحی] و تنوع فرهنگی امکان‌پذیر است.

برخی از دوستان شما هم در بین قربانیان حملات تروریستی پاریس بودند.

ما در سال های دهه ۱۹۹۰ در الجزایر هم شرایط مشابهی را از سر گذراندیم. وحشتناک است. اما چاره‌ای نیست. یا باید به زندگی ادامه داد و یا اینکه هر روز، از نو مرد. اول انسان عزادار می‌شود، اما بعد آنقدر مرگ روزمره می‌شود که مفهوم‌اش را از دست می‌دهد. با این حال باید ادامه داد. اسلام‌گرایان نباید بر ما غلبه پیدا کنند. به هیچ وجه.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه

در همین زمینه:

«مرسو، بررسی مجدد»: یک بیگانه‌ی الجزایری

جامعه بی‌کلام اسلامی

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 160 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:08

برگرفته از تریبون زمانه *  

«یکی از موکلانم، دختر ۱۷ ساله ای بود که در سن ۱۵ ساگی در راه مدرسه توسط چندین پسر نوجوان ربوده و به خانه ای در خارج از شهر انتقال داده شده و برای چند روز، مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بود. دختر پس از چند روز بالاخره موفق به فرار می شود. پس از مدتی گروگان گیرها توسط بسیج محل دستگیر شده و در پایگاه بسیج به تجاوز گروهی اعتراف می کنند اما در دادگاه با این ادعا که در بسیج از آن ها به زور اعتراف گرفته شده بود، اتهام تجاوز گروهی را انکار می کنند و عنوان می کنند که دختر با میل خود با آن ها رابطه جنسی برقرار کرده بود. در نهایت متهمین توانستند در دادگاه اتهام خود را از اتهام تجاوز گروهی به زنای غیر محصنه تغییر دهند. عجیب تر آن که قربانی تجاوز دسته جمعی در یک مرحله حتی به تحمل ضربات شلاق به اتهام زنا غیرمحصنه محکوم شد اما در نهایت قاضی دختر را از اتهام زنا تبرئه کرد و پسران تنها به پرداخت ارش البکاره (دیه برای از بین بردن بکارت قربانی) محکوم شدند.»

khoshoonat tajavoz rape zanan

این روایت شادی صدر، حقوقدان و از مدیران عدالت برای ایران است از یکی از پرونده های آزار جنسی که در دوران وکالت خود در ایران، دفاع از آن را بر عهده داشته است.

هر چند در قوانین ایران تعریف خاصی از آزار جنسی ارایه نشده، اما مطابق تعریف سایت سازمان ملل، آزار جنسی عبارت است از هر نوع نزدیک شدن فیزیکی ناخواسته، درخواست برای خدمت جنسی و یا سایر رفتارهای فیزیکی و کلامی که پذیرفتن آن درخواست به طور ضمنی یا تلویحی شرط استخدام آن فرد یا اساس تصمیم گیری در مورد کار وی قرار گیرد یا با هدف یا اثر نامعقول دخالت نابه جا در عملکرد کاری فرد یا به وجود آوردن محیط کاری خصمانه، تهدیدآمیز و یا توهین آمیز برای وی انجام شود. با این تعریف شاید بتوان آزار جنسی را به سه نوع آزار جنسی کلامی، رفتاری غیر از تجاوز و تجاوز تقسیم کرد.

در قوانین ایران در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به «آزار جنسی کلامی»، اشاره تلویحی شده است: «هر کس در اماکن عمومی یا معابر، متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شوون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»
به اعتقاد حسین رئیسی، حقوقدان، این ماده تنها آن دسته از آزارهای کلامی جنسی را در بر می گیرند که در اماکن عمومی و معابر و در مریی و منظر عموم واقع شده باشند و آزارهای جنسی کلامی را که در غیر از اماکن عمومی و در خلوت صورت گرفته باشد را در بر نمی گیرد.

آزار جنسی کلامی می تواند به شکل قذف (نسبت زنا یا لواط دادن به دیگری) و یا توهین نیز معنا شود که قانون مجازات اسلامی، در مورد قذف۸۰ ضربه شلاق و در مورد توهین مطابق ماده ۶۰۸، شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار ریال تا یک ملیون ریال جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

مساله دیگر اما این است که تا چه میزان از قوانین برای طرح شکایت استفاده می شود. به گفته شادی صدر، «هر چند قانونا می توان از آزار جنسی کلامی شکایت کرد اما صرف نظر از مساله اثبات این امر، اگر کسی طرح شکایت کند بیشتر امکان دارد که مورد تمسخر و یا شماتت واقع شود که چرا به گونه ای رفتار کرده و یا به گونه ای لباس پوشیده که مورد آزار جنسی کلامی قرار گرفته و در نتیجه به علت نرمالیزه شدن خشونت جنسی کلامی در جامعه در عمل هیچ گونه شکایتی در این موارد از سوی قربانیان صورت نمی گیرد.»

حسین رئیسی، حقوقدان نیز می گوید: «قانون مجازات اسلامی آلت محور است و در نتیجه حسب این که دخول انجام گرفته شده باشد یا نه وضعیت خیلی فرق می کند. اگر دخول انجام نگرفته شده باشد، مجازات عمل (۹۹ ضربه شلاق) و در قلمرو تعزیرات قرار گرفته و اثبات آن بر عهده دادستان است ولی اگر دخول انجام گرفته شده باشد، مجازات (اعدام) در حوزه حدود قرار می گیرد و نقش دادستان منتفی می شود و در نتیجه بار اثبات جرم تماما بر عهده شاکی قرار می گیرد و اگر شاکی نتواند عنصر اجبار را اثبات کند، نه تنها شاکی، متهم به جرم قذف (نسبت دادن زنا به دیگری) شده بلکه به مجازات زنا هم می تواند محکوم شود چون که به برقراری رابطه جنسی اقرار کرده است اما نتوانسته است که عنصر اجبار را ثابت کند.»

برای اثبات طبق ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، افراد نیازمند ۲ تا ۴ شاهد هستند. شادی صدر با اشاره به پرونده شینا شیرانی، مجری شبکه پرس تی وی که یک فایل صوتی از آزار جنسی مدیر این شبکه منتشر کرده،می گوید: «در سیستم حقوقی ایران، یک نوار صوتی به خودی خود سندیت ندارد ولی به هر حال اگر قاضی از طریق آن علم به دست آورد که آزار جنسی رخ داده است، می تواند بدان استناد کند.»

حسین رئیسی معتقد است در قوانین ایران تنها تجاوز آشکار جرم انگاری شده و تجاوز پنهان که ناشی از سواستفاده خشونت گر از موقعیت برتر خویش نسبت به قربانی خشونت (از جمله در روابط کاری) است، جرم انگاری نشده است. در این گونه پرونده ها اجبار به صورت پنهان وجود دارد. وی در این مورد به یکی از پرونده هایش اشاره می کند: «یکی از بازنشستگان سپاه در یکی از کلان شهر های ایران موسسه خیریه ای تاسیس می کند. بعد از مدتی از طرف کمیته امداد خانمی که برای درمان به پول نیاز داشته است (موکلم) به این فرد مراجعه می کند. این فرد به این خانم می گوید که اگر وی نیازهای جنسی وی را ارضا کند، پول درمانش را پرداخت می کند و حتی چکی هم برای وی صادر می کند و آن طور که ادعا می کند صیغه عقد موقت را هم جاری می سازد. بعد از اندکی مشخص می شود آن زن متاهل بوده است. زن به زنای محصنه محکوم می شود و مرد با این ادعا که از متاهل بودن زن خبر نداشته و وی را صیغه کرده بود، از مجازات تبرئه می شود. در این حالت هر چند تجاوز به صورت آشکار آن رخ نداده اما زن تحت شرایط به نوعی مجبور به انجام عمل جنسی شده و در حقیقت تجاوز پنهان رخ داده است اما متاسفانه این گونه تجاوزها در قوانین ما جرم انگاری نشده اند اما در کشورهای دارای سیستم های قضایی مدرن این گونه موارد نیز جرم انگاری شده اند.»

مهری جعفری، حقوقدان هم با اشاره به وقوع آزارهای جنسی در محیط کار، می گوید: «در این موارد، در یک سیستم توسعه یافته، فردی که آسیب دیده می تواند علیه کارفرما شکایت کند، حق ترک کار پیدا می کند و ترک کار خود را اخراج اجباری تلقی کند. مثلا براساس قوانین کار بریتانیا، کارفرما مسئول هرگونه خسارتی است که در محیط کار به افراد وارد می شود. آزار جنسی در زیر مجموعه آزار و تبعیض در محیط کار قرار می گیرد و در صورت اثبات موضوع، کارفرما به پرداخت خسارت تبعیض جنسی نیز علاوه بر خسارت اخراج اجباری و خسارت آزار روحی محکوم می شود. به دلیل همین قوانین ضدتبعیض و بازدارنده حاکم بر روابط کار در انگلستان، کارفرماها اغلب به دقت مراقب سلامت محیط کار خود بوده و بر استقرار روابط حرفه ای سالم در محیط کار تاکید دارند. همچنین از کارفرما انتظار می رود برای تامین برابری و امنیت و برای اجرای قانون جاری ضدتبعیض، ابتکار عمل و برنامه ریزی داشته باشد و درنتیجه چنان چه شکایتی مبنی بر آزار جنسی از شخص کارفرما و یا افراد زیر مدیریت او انجام شود، مصدوم الزاما نیاز به شاهد نخواهد داشت و در اثبات مساله، مقررات کاری کارفرما، چگونگی مدیریت مساله پیش آمده از طرف او و شواهد و قراین حاکم بر محیط کار به طور عمومی در نظر گرفته می شود.»

منبع: حقوق بشر در ایران

لینک مطلب در تریبون 

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 138 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:08

بر اساس اسنادی که به‌دست آمده است، لخ والسا، رئیس جمهوری پیشین لهستان و از رهبران سندیکای همبستگی در دوران حکومت کمونیستی در این کشور با سازمان امنیت آن  همکاری می‌کرده است.

لخ والسا، رئیس جمهوری پیشین لهستان

لخ والسا، رئیس جمهوری پیشین لهستان

خبرگزاری آلمان روز پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن خبر داد که این اسناد را مؤسسه یادبود ملی لهستان به‌دست آورده است.

لوکاش کامینسکی، مدیر مؤسسه یادبود ملی لهستان اعلام کرد که اسناد شخصی والسا و تعهدنامه‌ همکاری او با سازمان امنیت در خانه چسلاو یان کیشچاک، ژنرال سابق لهستان که در ماه نوامبر درگذشت، پیدا شده است.

اسناد در ۲۷۹ صفحه تنظیم شده است و بازه زمانی ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ را در بر می‌گیرد.

لخ والسا همواره چنین همکاری‌ای را انکار می‌کرد.

این برنده جایزه صلح نوبل از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ رهبر سندیکای «همبستگی» کارگران لهستان بود که با اعتصاب‌های خود حکومت را فلج کرد.

لخ والسا پس از تحولات بلوک شرق به‌مدت پنج سال رئیس جمهوری لهستان بود.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 227 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:08

«رویترز» و «راشیا تودی» روز چهارشنبه ۲۸ بهمن/۱۷ فوریه گزارش کردند که مواد رادیواکتیو «بسیار خطرناکی» در عراق به سرقت رفته است و مقامات این کشور در حال جست‌وجو برای یافتن این مواد هستند.

مواد رادیواکتیو متعلق به یک آزمایشگاه رادیوگرافی صنعتی واقع در بصره بوده‌اند

مواد رادیواکتیو متعلق به یک آزمایشگاه رادیوگرافی صنعتی واقع در بصره بوده‌اند

این مواد رادیواکتیو به شکل کپسول‌های ایریدیوم ۱۹۲ (IR-۱۹۲) به مقدار ۱۰ گرم از آزمایشگاهی در عراق دزدیده شده است.

یک مقام ارشد وزارت محیط زیست عراق که نامش ذکر نشده گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به این موضوع از ماه نوامبر آگاه بوده اما موضوع به دلیل افشای یک سند به‌تازگی رسانه‌ای شده است.

بیم آن می‌رود که اگر چنانچه این مواد رادیواکتیو به‌دست گروه «دولت اسلامی» (داعش) بیافتند از آن برای ساختن یک «بمب کثیف» استفاده شود.

در بمب‌های کثیف از انفجاری پراکندن مواد رادیواکتیو استفاده می‌شود. اگرچه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلودن کردن محیط به مواد رادیواکتیو این بمب‌ها جزو سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌رود.

عراق از آژانس کمک نخواسته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه اعلام کرد که در ماه نوامبر عراق اعلام کرده است که مواد رادیواکتیو خطرناکی به سرقت رفته، اما برای یافتن این مواد از این سازمان دیده‌بان هسته‌ای کمکی نخواسته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که مواد به سرقت‌رفته، رادیواکتیو «رده II» طبقه‌بندی می‌شوند و این به این معنی است که می‌توانند منجر به آسیب دائمی در هرکس شوند که در معرض آن به مدت ده دقیقه زمان سپری کند. اگر چنانچه این نزدیکی به چند ساعت یا روز برسد، می‌تواند منجر به مرگ شود.

سندی که درزشده روز ۱۷  فوریه به‌دست «رویترز» رسیده است. این سند نامه‌ای است به تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ خطاب به «مرکز پیشگیری از آلودگی‌های پرتویی» وابسته به وزارت محیط زیست عراق. در این نامه آمده است که مواد رادیواکتیو به سرقت‌رفته متعلق به آزمایشگاه شرکت «اس‌جی‌اس» (SGS) است که شرکتی چندملیتی است و مقر آن در ژنو/سوئیس است.

کسی مسئولیت سرقت را نپذیرفته است

شعبه استانبول کمپانی SGS که توسط کمپانی نفتی «واترفورد» استخدام شده بوده، مسئول نگهداری از این مواد رادیواکتیو بوده است. کمپانی آمریکایی «واترفورد» در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرده است که به‌هیچ‌وجه مسئولیت نگهداری از این مواد رادیواکتیو را نداشته است.

کمپانی SGS از کپسول‌های رادیواکتیو ایریدیوم در پروسه رادیوگرافی صنعتی استفاده می‌کرده است که در آن از اشعه گاما برای تست نقص در لوله‌های نفت و گاز استفاده می‌شود.

سخنگوی وزارت محیط زیست عراق به «رویترز» گفته است که به دلیل «نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی» نمی‌تواند در مورد این موضوع گفت‌وگو کند. شرکت «واترفورد» هم هر نوع کنترل این منابع را تکذیب کرده است. شرکت SGS هم حاضر نشده است که با «رویترز» در مورد این موضوع صحبت کند و از خبرنگاران خواسته که با مقر این شرکت در استانبول تماس بگیرند.

خطر بمب کثیف

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که آن‌ها نسبت به این سرقت آگاه هستند اما هیچ نشانه‌ای نمی‌بینند که این مواد به‌دست گروه «دولت اسلامی» و یا دیگر گروه‌های شبه نظامی در منطقه افتاده باشد.

با این حال، خبرگزاری «راشیا تودی» (RT) که به دولت روسیه نزدیک است، خطر تولید بمب کثیف توسط «داعش» را جدی‌تر پوشش داده است.

کریس هانتر، یک افسر بازنشسته خنثی‌سازی بمب، به RT گفته است که خطر تولید بمب کثیف تنها به دلیل به سرقت رفتن این مواد رادیواکتیو خاص نیست. او در ادامه توضیح می‌دهد که در حال حاضر مناطق جغرافیایی وسیعی شامل سدها، تأسیسات انرژی و بیمارستان‌ها تحت کنترل گروه «دولت اسلامی» هستند و آن‌ها «به‌اندازه کافی مواد رادیواکتیو برای ساختن بمب کثیف دارند.»

هانتر اما همچنین گفته است که با وجود «قابلیت‌های بسیار پیشرفته داعش در تولید سلاح، ایجاد و استفاده از بمب کثیف برای آن‌ها دشوار خواهد بود.»

این افسر بازنشسته اضافه کرده است که «تروریسم» تنها در مورد سلاح‌ها نیست بلکه جنگ روانی و ایجاد ترس و نگرانی عمومی در مورد وجود یک «بمب کثیف» هم مطرح است.

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 141 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 12:36

۲۹ بهمن ۱۳۹۴

علی شکوری‌راد و فائزه هاشمی دو فعال سیاسی قرار بود در دانشگاه شیراز سخنرانی کنند اما آن‌گونه که انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه می‌گوید این سخنرانی با فشار تندرو‌ها لغو شد.

Shiraz-University

به گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز به لغو این سخنرانی اعتراض کرد و در مورد تحت تأثیر قرارگرفتن هیأت نظات بر تشکل‌های دانشگاه از سوی «فشارهای گروه‌های خودسر و تندرو‌ها و فشارهای بیرونی» هشدار داد.

اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز که برگزارکننده‌ همایش «گفت‌وگوی عقلانی، مقدمه همدلی و همزبانی» بود، روز چهارشنبه ۲۸ بهمن خبردار شدند که با وجود دریافت مجوز برای سخنرانی علی شکوری‌راد و فائزه هاشمی، این مجوز از سوی هیأت نظارت دانشگاه شیراز لغو شده است.

پیش از این بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز و دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در این دانشگاه مخالفت خود را با برگزاری این برنامه اعلام کرده بودند.

نهادهایی مانند بسیج دانشجویی و دفاتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی از جمله کانون‌های قدرت هستند که همواره با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه‌های ایران مخالفت می‌کنند.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

- - , .

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 165 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 12:36